Železniční trať 180: Plzeň – Domažlice – Furth im Wald

hlavicka, logo

Aktuality

Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007

Situace na přelomu grafikonu 2023 a 2024

Publikováno 09.12.2023

gvd

V neděli 10 prosince 2023 vstoupil v platnost nový grafikon vlakové dopravy pro rok 2024. Podle původního plánu mělo toto datum znamenat změnu dopravce dálkových vlaků Praha–Mnichov na německém území. Společnost Die Länderbahn měla nahradit dcera rakouských spolkových drah Allegra Deutschland. Po námitce současného dopravce však bylo původní rozhodnutí bavorského objednavatele zrušeno a Die Länderbahn tak zůstává spolu s Českými dráhami dopravcem vlaků až do začátku platnosti nové provozní smlouvy pro tuto linku, označovanou Ministerstvem dopravy jako Ex 36. Tato nová, patnáctiletá smlouva by měla vstoupit v platnost v prosinci roku 2027, poté co bude v právě probíhající soutěži vybrán nový dopravce pro celý úsek z Prahy do Mnichova. Soutěž byla vypsána v červenci letošního roku bavorským organizátorem veřejné dopravy Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) ve spolupráci s českým Ministerstvem dopravy. Kromě jediného dopravce pro celou trasu požaduje také nasazení nových vozů (byť s možností použití starších hnacích vozidel), což by mělo konečně přinést dlouho očekávané navýšení kapacity a odpovídající komfort pro cestující, i když nejde o jediné palčivé problémy tohoto mezistátního spojení.

Právě v týdnu před změnou grafikonu se železniční linka Praha–Mnichov obrazně řečeno zmítala v křečích, způsobených problémy technologického, přírodního i sociálního rázu. K problémům technologického rázu lze řadit dlouhodobou neschopnost dopravce Die Länderbahn dodržovat deklarované řazení vlaků. Vyjma nekončících náhrad vozů řad Bmz a ABbmdz staršími vozy Bm či ABvmz bývají soupravy často zkracovány, případně je musí vlastními vozy dotovat České dráhy, které jich přitom sami nemají nadbytek. V poslední době jsou vypravovány i soupravy složené výhradně z různých kombinací vozů ABmz, Bmz a turnusových Bdmpee ČD, jak čtyř-, tak i třívozové. Během uplynulého týdne, kdy se k těmto dlouhodobým problémům přidaly i další nárazové problémy popsané níže, se v provozu na domažlické trati opakovaně objevily i soupravy čítající pouhé dva vozy, anebo náhradní soupravy v podobě jednotky řady 844.

K oněm nárazovým problémům patří zejména typicky zimní počasí, které udeřilo o víkendu 2. a 3. prosince ve formě hustého sněžení a relativně silných mrazů. Ty způsobily problémy na obou stranách hranice, především však v okolí Mnichova, kde došlo nejen k uzavření letiště, ale i k omezování železniční dopravy. Mezistátní vlaky z Prahy byly v úseku Schwandorf–Mnichov zcela zrušeny a ve zbytku trasy nabíraly i dvouhodinová zpoždění, případně byly dle potřeby odříkány i v jiných částech už tak okleštěné trasy (např. sobotní EC 358, jedoucí v závěsu za 100 minut zpožděným EC 360, byl odřeknut z Domažlic do Schwandorfu). Po víkendu se situace stabilizovala jen velmi pomalu, přičemž vlak s půlhodinovým zpožděním byl ve výsledku považován za vlak jedoucí téměř včas. Zdánlivý návrat k normálu nicméně na konci pracovního týdne narušila jednodenní stávka části německých výpravčích. Ta vedla v pátek 7. prosince k úplnému přerušení provozu mnichovských expresů na celém území Bavorska. České dráhy se snažily provozovat vlaky ve standartním řazení alespoň ve vnitrostátním úseku do Domažlic, v praxi však byly některé vlaky v úseku Plzeň–Domažlice zcela zrušeny (EC 356 a 357) a jiné vedeny náhradní soupravou v podobě jednotky řady 844 s přestupem v Plzni (např. EC 358 a 355). Provoz se začal skutečně stabilizovat teprve v sobotu 9. prosince, a  další vývoj bude záviset jak na meteorologických podmínkách, tak i na dalším postupu odborových svazů.

gvd2024 gvd2024

Zpět ale k aktuální změně grafikonu na domažlické trati a přípojných lokálkách. Nový jízdní řád přináší pouze drobné minutové posuny v odjezdech některých vlaků a jeden nový dopolední spoj vedený v pracovní dny z Poběžovic do Holýšova. Jedná se o znovuobnovený spoj, který existoval již v první polovině platnosti GVD 2019/2020. S linkou Poběžovice–Staňkov(–Holýšov) a také se spojením z Domažlic do Tachova souvisí i další změna, a to náhrada motorových vozů řady 810 modernizovanými jednotkami Regionova. Jejich nasazení je výsledkem výběru nového dopravce pro soubor Český les, zahrnující právě linky Staňkov–Poběžovice a Domažlice–Tachov, kde na dalších deset let obhájily provoz České dráhy. Naopak na lince z Domažlic do Klatov a Horažďovic předměstí tento dopravce končí a provoz zde nově přebírá společnost GW Train Regio. Ta zde nasadí zmodernizované vozy typu Stadler RS1, odkoupené z Německa. Ty se tak budou v Domažlicích potkávat se stejným typem vozů dopravce Die Länderbahn, který jimi již několik let zajišťuje vozbu dvou párů osobních vlaků mezi Domažlicemi a Schwandorfem. A stejný typ vozů by měl v příštích letech začít vytlačovat Regionovy i u Českých drah, takže se dočkáme jeho nasazení i na výše jmenovaných tratích v podhůří Českého lesa. Naopak na místní dráze z Nýřan do Heřmanovy Huti, kde rovněž zůstávají na příštích deset let dopravcem České dráhy, bude v budoucnu nasazen zcela nový motorový vůz řady 847.

K tomuto článku nebyly zatím vloženy žádné komentáře.

Nový komentrář:     Jméno:

Pro uložení komentáře je třeba vyplnit jméno i vlastní text a odpovědět na kontrolní otázku. Nevhodné příspěvky mohou být smazány!

Kontrolní otázka (ochrana proti spamu): Jaké je hlavní město ČR?

Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007

© 2007-2024 Tomáš Richtr

Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.