Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
Publikováno 12.12.2021
Nový jízdní řád, vstupující v platnost 12.prosince 2021, nabízí tentokrát na domažlické trati ještě méně novinek, než obvykle. To ale v kontextu dění na některých jiných tratích u nás, zejména ve Středočeském kraji, nemusí být tak špatná zpráva. Nedochází totiž k žádnému přidání, ale ani rušení spojů. Papírově sice přibyla řada nových vlaků s nezvyklými čísly, jako třeba 7468, 7475 a další, ale nejde o nic jiného, než o víkendové varianty vlaků jezdících ve všední dny. Tyto vlaky byly dříve vedeny pod stejným číslem bez ohledu na den v týdnu, přičemž u zastávek Dolní Kamenice a Domažlice město byla poznámka o obsluze jen o víkendech či pracovních dnech. Nově má spoj ve všední dny své číslo a spoj o víkendu číslo jiné, byť jejich časová poloha je stejná a i nadále se liší pouze v (ne)obsluhování zmíněných dvou zastávek.
Asi největší změnou je tak administrativní převedení sedmi párů expresů 350–363 do kategorie EuroCity. Změna s sebou nenese žádné změny v řazení souprav ani zkrácení jízdních dob (naopak, v úseku Praha–Plzeň dochází vlivem výlukové činnosti k prodloužení cestovní doby o pět minut). Jde tak o změnu zajímavou spíše jen pro fanoušky železnice, kteří se mohou radovat z již druhého návratu této kategorie vlaků na domažlickou trať.
V souvislosti se železničním spojením Prahy a Mnichova je zajímavější zmínit jiné změny, ke kterým na této lince dojde přesně za dva roky, tedy se změnou grafikonu v prosinci 2023. Tehdy skončí dosavadní smlouva mezi bavorským objednavatelem dopravy Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) a společností Die Länderbahn, která působí jako dopravce zmíněných vlaků na německém území. Společnost BEG je dlouhodobě nespokojena s dosavadním konceptem expresních linek Mnichov–Schwandorf–Praha a Mnichov–Schwandorf–Hof. Soupravy těchto vlaků se dnes ve Schwandorfu rozpojují a spojují, aby z/do Mnichova pokračovaly společně, což vede k častému přenášení zpoždění mezi oběma linkami. Z toho důvodu vyhlásil BEG 15.března 2021 nové výběrové řízení na provoz vlaků od prosince 2023 do prosince 2026, kde obě linky rozdělil a soutěžil samostatně. Do prosince 2026 má potom BEG ve spolupráci s českým Ministerstvem dopravy připravit a uskutečnit novou soutěž na následující delší časové období, která bude již požadovat jen jednoho dopravce pro celou trasu z Prahy až do Mnichova a také nasazení nových vozidel.
Časově bližší je však ono překlenovací období od prosince 2023 do prosince 2026. Jak oznámil BEG 1.prosince 2021, soutěž na provoz německé části linky z Mnichova do Prahy vyhrála společnost Allegra Deutschland, dceřiná firma rakouských spolkových drah ÖBB. Na českém úseku se prozatím nic nemění a dopravcem zde zůstávají České dráhy. Jakékoliv podrobnosti o změnách ve složení souprav jsou zatím neznámé, objednavatel však v rámci této smlouvy nepožadoval nová vozidla. Z důvodu přetrvávající účasti Českých drah bude muset i nový dopravce pokračovat v konceptu klasických osobních vozů a lokomotivy. Konkrétní typy vozů budou však teprve upřesněny. To samé platní i pro dieselové lokomotivy potřebné v úseku Plzeň–Schwandorf, zde lze ale očekávat pokračující působení strojů z rodiny ER20, a to hlavně z důvodu prakticky neexistující alternativy. Vzhledem k tomu, že dopravcem na druhé německé lince z Mnichova do Hofu se od stejného data stane společnost DB Regio AG, a společnost Die Länderbahn tedy přijde o velkou část výkonů v Bavorsku, její lokomotivy řady 223 (dlouhodobě pronajaté od poolu Alpha Trains) se stanou zcela nebo částečně nepotřebnými. Nelze tedy vyloučit jejich přechod pod křídla společnosti Allegra Deutschland a setrvání na dosavadních výkonech. Jde však zatím o pouhou spekulaci, zrovna tak se mohou do čela vlaků postavit jiné stroje téhož typu, totiž lokomotivy řady 2016 mateřské společnost ÖBB.
Publikováno 06.08.2021
Správě železnic se podařilo zprovoznit úsek trati v Radonicích, kde se ve středu čelně srazil osobní vlak 7406 s expresem 351. Provoz byl obnoven v původně plánovaném termínu, tedy v pátek 6.srpna v 18 hodin. Předcházelo tomu vyproštění a odklizení poničených kolejových vozidel, při kterém asistoval silniční jeřáb Liebherr LTM 1400-7.1 společnosti Pavel Švestka s.r.o.. Tento typ jeřábu disponuje maximální nosností až 400 tun, při vyložení a výšce zdvihu, jakých bylo potřeba pro dosažení trati, se však počítala „pouze“ v řádu desítek tun. Jeřáb byl přistaven na louku vedle trati v noci ze středy na čtvrtek a samotné odklízecí práce začaly v ranních hodinách.
Jako první byl z trati odstraněn první vůz za lokomotivou ze soupravy mnichovského expresu, který je po nehodě nepojízdný. Byl proto snesen z náspu na louku a o jeho dalším osudu zatím není rozhodnuto, pravděpodobně však bude na místě rozřezán. Následovalo nadzvednutí předního čela motorové jednotky 844 006 a jeho provizorní usazení na podvozek, který byl při srážce zcela utržen. Obdobně se postupovalo u lokomotivy 223 066, jejíž pojezd je však pravděpodobně v lepším stavu. Lokomotiva byla poté strojem 742 264 ČD odtažena do Domažlic, kde se připojila ke dvěma vozům společnosti Die Länderbahn přepraveným sem již ve středu večer. Motorová jednotka Regioshark byla naproti tomu odtažena dvoucestným bagrem do Blížejova, kam dorazila v půl páté večer. O dalším přesunu do plzeňského depa zatím údajně není rozhodnuto, stejně jako o jejím dalším osudu. Její zprovoznění patrně očekávat nelze a s největší pravděpodobností se tak stane prvním vozidlem své řady, které bude u Českých drah zrušeno a použito na náhradní díly.
Ihned po odstranění železničních vozidel, tedy ve čtvrtek okolo čtvrté hodiny odpoledne, začala Správa železnic s opravou asi dvou set metrů poškozené trati. Během prací došlo k výměně poškozených pražců a následnému srovnání geometrické a výškové polohy koleje podbíječkou. Prohlédnuta a opravena byla též výhybka na zhlaví radonické výhybny. Prvním vlakem, který po pátečním zprovoznění trati v 18 hodin dotčeným místem projel byl nákladní vlak ČD Cargo do Plzně, následovaný zpožděným osobním vlakem 7422.
Čtvrteční deště výrazně zkomplikovaly příjezd a odjezd vyprošťovací techniky společnosti Pavel Švestka s.r.o.. Nákladním autům s protizávažími musely při pohybu na rozbahněné louce pomáhat dva těžké traktory místních zemědělců. Jeřábem Liebherr o hmotnosti 84 tun, který na louce při odjezdu zapadl, se jim však pohnout nepodařilo. Na místo proto musel v pátek dorazit také vyprošťovací tank VT 72B pražské jednotky Hasičského záchranného sboru Správy železnic. Teprve s jeho pomocí se podařilo uvíznutý jeřáb vyprostit.
Podobně jako ve středu přidávám odkazy na internetové stránky některých médií, kde můžete najít další fotografie a informace z místa nehody:
Publikováno 04.08.2021 (23:00)
Středa 4.srpna 2021 se zapíš do historie domažlické trati černým písmem. V ranních hodinách toho dne došlo k tragické srážce osobního vlaku se Západním expresem v radonické výhybně, na území obce Milavče. Incident si bohužel vyžádal tři lidské životy a dalších několik desítek zraněných. Jedná se o dosud nejhorší nehodu, ke které na trati z Plzně do německého Furthu došlo.
Ke srážce vlaků došlo v 8.05 na plzeňském záhlaví dvoukolejné výhybny Radonice, tedy v místě mezi vjezdovým návěstidlem ve směru od Plzně a jedinou výhybkou na plzeňském zhlaví (místo střetu na mapě). Do výhybny v tu chvíli vjížděl od Plzně osobní vlak 7406 (Plzeň hl.n. – Domažlice město), tvořený sólo motorovou jednotkou 844 006 ČD. Proti němu jel od Domažlic expres 351 z Mnichova do Prahy. Ten vedla lokomotiva 223 066 dlouhodobě pronajatá společnosti Die Länderbahn, zatímco samotnou soupravu tvořily – v uvedeném pořadí – dva vozy ČD (2 x Bdmpee233 pořadových čísel 027 a 032) a dva vozy společnosti Die Länderbahn (ABvmz poř. čísla 508 a Bm poř. čísla 206). Oba vlaky jely bez zpoždění a v radonické výhybně mají grafikonem vlakové dopravy stanoveno pravidelné křižování. Expres však výhybnou projel a pár desítek metrů za odjezdovým návěstidlem se čelně střetl s přijíždějícím osobním vlakem.
V daném úseku je povolena traťová rychlost 80 km/h. Osobní vlak se před srážkou rozjížděl ze zastávky Milavče, která leží v místě vjezdového návěstidla do výhybny. Dotyčný vlak zde staví pouze na znamení, v každém případě však musí zpomalit kvůli možným nastupujícím cestujícím. Expres mohl jet před nárazem teoreticky plnou traťovou rychlostí, neboť projel výhybnou po průjezdné koleji. Skutečné rychlosti vlaků budou známy až po ukončení vyšetřování, následky nehody však svědčí o tom, že vzájemná rychlost obou souprav nebyla malá. Čela lokomotivy i motorové jednotky byla nárazem zcela zdemolována a bohužel v nich našli smrt oba dva strojvedoucí. Dvouvozová motorová jednotka utrpěla i další škody, zejména na prvním voze, včetně utržení čelního dvounápravového podvozku. Lokomotiva má po nárazu ohnutou přední část rámu, poškozeny byly podvozky i zadní čelo, do kterého se zaklínil první vůz soupravy vlaku. Skříň tohoto vozu byla zlomena a pokroucena, čelo zdemolováno a pravděpodobně byl také utržen přední podvozek. Zbylé tři vozy zůstaly stát na kolejích a neutrpěly žádné, nebo jen malé škody. V místě střetu a vykolejení vozidel byla poškozena také železniční infrastruktura. Celková výše škod zatím není známa, určitě však přesáhne 100 milionů Kč.
Kromě zmíněných strojvedoucích si nehoda vyžádala ještě třetí oběť v podobě jedné cestující v osobním vlaku. Ošetřeno bylo více než šedesát zraněných lidí, minimálně pět z nich utrpělo těžká a dalších pět středně těžká zranění. Na místě zasahovali čeští i němečtí záchranáři, o odvoz vážně poraněných cestujících se postaraly čtyři vrtulníky. Zranění byli dopraveni do nemocnic v Plzni, Praze, Klatovech, Stodu a v Domažlicích. Při nehodě bylo zraněno také deset cestujících z Německa, které bavorští záchranáři odvezli do nemocnic v Chamu, Schwandorfu a Regensburgu. Při záchranných pracích pomáhalo celkem 12 profesionálních i dobrovolných hasičských jednotek včetně hasičů Správy železnic. Ošetřování a odvoz raněných trval asi do desáté hodiny (vyjma strojvedoucího expresu, kterého se v troskách podařilo najít až okolo třetí hodiny odpoledne). Poté nastoupili na místo vyšetřovatelé Policie ČR a Drážní inspekce.
Předběžné výsledky vyšetřování by měly být oznámeny v následujících dnech. Momentálně se jako nejpravděpodobnější příčina nehody jeví projetí návěsti Stůj na odjezdovém návěstidle strojvedoucím expresu 351, který měl ve výhybně zastavit pro vykřižování s protijedoucím osobním vlakem. Zda se tak stalo vlivem technické závady, nepozorností strojvedoucího či z jiného důvodu není v tuto chvíli zřejmé. Na ukončení vyšetřování a definitivní verdikt si budeme muset počkat ještě několik měsíců, jak je u nehod podobného rozsahu běžné.
V odpoledních hodinách začalo postupné odklízení poškozených vozidel. Poslední tři vozy expresu byly odpojeny a deset minut po sedmé hodině večer je lokomotiva 742 264 ČD odvezla do Domažlic. Na místě zůstaly jednotky hasičů se silničním jeřábem, další technika bude pravděpodobně dopravena na místo v následujících hodinách. Správa železnic předpokládá zprovoznění trati ve večerních hodinách v pátek 6.srpna. Za osobní vlaky je po dobu vyloučení provozu organizována náhradní autobusová doprava v úseku Blížejov–Domažlice (resp. Domažlice město), vlaky kategorie Ex jsou nahrazeny autobusy v úseku Staňkov – Furth im Wald. Malou zajímavostí je právě probíhající oprava silnice z Blížejova do Milaveč spojená s uzavírkou a objížďkou. Ta by znamenala výrazné zpožďování autobusů nahrazujících osobní vlaky, proto jsou tyto na zavřenou silnici mimořádně pouštěny.
Další fotografie z místa nehody a nově zveřejněné informace budou doplněny v následujících dnech. Řada dalších informací a fotografií je k dispozici na oficiálních stránkách dotčených orgánů a v médiích, například:
Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© 2007-2024 Tomáš Richtr
Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.