Železniční trať 180: Plzeň – Domažlice – Furth im Wald

hlavicka, logo

Aktuality

Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007

Grafikon vlakové dopravy 2022/2023 a osudy vlaků do Mnichova

Publikováno 11.12.2022

gvd

Nuda, nuda, šeď, šeď. Tak by se dal ve zkratce charakterizovat nástup nového grafikonu 2022/2023 na trati z Plzně do Domažlic a Furth im Waldu. Nový grafikon nepřináší žádné novinky a prakticky ani žádné posuny časových poloh jednotlivých vlaků. Jedinou větší změnou je dřívější odjezd víkendových osobních vlaků Poběžovice–Holýšov z výchozí stanice. Vlaky vyjíždějí v novém grafikonu o tři minuty dříve, aby následně z neznámého důvodu prostály tuto dobu ve Staňkově. Absence jiných větších změn je ale z jistého úhlu pohledu i benefitem pro cestující, kteří si nemusí zvykat na nové časy odjezdů jejich spojů.

Stejně jako před rokem se tak pojďme podívat spíše do nepříliš vzdálené budoucnosti. V loňském článku k novému grafikonu jsem informoval o úspěchu společnosti Allegra Deutschland v soutěži na provozování dálkových vlaků Praha–Mnichov na německém území od prosince 2023. Během uplynulého roku však došlo k dalšímu vývoji, který situaci opět změnil. Společnost die Länderbahn, dosavadní dopravce vlaků na německém území a neúspěšný uchazeč ve zmíněné soutěži, podala totiž proti výsledku soutěže námitku. Bavorské úřady následně výsledky soutěže zneplatnily a společnost Allegra, dceřinou společnost rakouských ÖBB, vyřadily. Ta se proti tomuto rozhodnutí neodvolala, neboť v případě úspěchu by už tak jako tak neměla dostatek času na zajištění bezproblémového provozu.

BEG, bavorský objednavatel veřejné dopravy, uzavřel tedy smlouvu na období od prosince 2023 do konce roku 2027 opět se společností die Länderbahn, se kterou je však dlouhodobě nespokojen. I přes zachování stávajícího dopravce by však mohl poklesnout objem zpoždění a dalších komplikací na této lince, např. mimořádných přestupů ve Schwandorfu. Součástí výběru nového dopravce byla totiž také změna dopravního konceptu v úseku mezi Schwandorfem a Mnichovem. Vlaky z Prahy se již nebudou ve Schwandorfu spojovat se soupravou vlaků z Hofu a tím odpadne přenášení zpoždění mezi oběma linkami nebo i úplné zrušení další jízdy vlaku do Mnichova. Obě linky do Prahy a do Hofu budou nově vedeny jako samostatné, ve vzájemném prokladu, přičemž vítěz na provozování linky do Hofu se nezměnil, a bude jím tak společnost DB Regio. Zpoždění mnichovských expresů mohou nicméně dál vznikat na hranicích ČR s Německem, resp. v pohraniční stanici Furth im Wald, kde německá policie již několik měsíců provádí zpřísněné hraniční kontroly související pravděpodobně s migrační situací.

Délka trvání nového kontraktu s die Länderbahn není ještě zcela jistá. BEG původně soutěžil období do konce roku 2026, s možným prodloužením dvakrát o jeden rok. Následně uzavřená smlouva je již platná do konce roku 2027, přičemž ale stále zůstává ve hře možné prodloužení do konce roku 2028. Důvodem je zatím nepředjímatelný průběh nové soutěže, kterou připravuje bavorská strana ve spolupráci s českým Ministerstvem dopravy. Tato soutěž na delší časové období by již měla vést k výběru jediného dopravce pro celou trasu z Prahy do Mnichova, zatímco dnes zde spolupracují České dráhy s die Länderbahn, a také k nasazení výrazně novějších vozidel. Není přitom vyloučeno, že vzhledem k nutné úvrati ve Schwandorfu a k pojíždění dlouhých elektrizovaných i neelektrizovaných úseků bude zvolen nějaký typ dvouzdrojové jednotky. Naproti tomu příští prosinec ještě k žádné změně nedojde, ke škodě cestujících.

Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007

© 2007-2024 Tomáš Richtr

Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.