Železniční trať 180: Plzeň – Domažlice – Furth im Wald

hlavicka, logo

Rekonstrukce trati

Rok: 2024 | 2020 | 2019 | 2018 | 2013 | 2012 | 2011 | 2009 | 2008 | 2007

Prezentace chystané modernizace tratě mezi Stodem a Domažlicemi

Publikováno 09.04.2024

modernizace

V dubnu letošního roku uveřejnila Správa železnic video prezentující široké veřejnosti formou 3D vizualizací zasazených do krajiny plánovanou podobu připravované modernizace tratě 180 v úseku Stod (mimo) – Domažlice (včetně), tedy až po odbočku u Pasečnice, která spadá do obvodu domažlické stanice. Jde o více jak 37 km dlouhý úsek, označovaný v kontextu modernizace celé tratě Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN jako 3. stavba. Video existuje již více než rok, neboť v březnu 2023 bylo promítnuto v MKS Domažlice při prezentaci plánované stavby místním obyvatelům. Teprve nyní ho však Správa železnic vydala veřejně a v plné délce na svém youtube kanále a navazuje tak na podobné video vydané v dubnu 2020 pro tzv. 1. stavbu.

Video upřesňuje některé skutečnosti, které dosud nebyly široce prezentované. K obecně známým faktům se kromě chystané elektrizace řadí i záměr zdvoukolejnění tratě a realizace zásadních přeložek či spíše novostaveb tratě pro dosažení traťové rychlosti až 200 km/h ve dvou souvislých úsecích. Prvním z nich je úsek Stod – Holýšov – odb. Dolní Kamenice, která má být situována zhruba v polovině vzdálenosti mezi dnešními stanicemi Holýšov a Staňkov. Součástí tohoto dvoukolejného úseku má být více jak 400 m dlouhá estakáda přes údolí Radbuzy za Stodem, nová zastávka Střelice náhrazující zrušenou zastávku Hradec u Stoda, dále přes 900 m dlouhý jednotubusový tunel pod kopcem Výchoz a další dvě přemostění řeky Radbuzy. Stanice Holýšov zůstane zachována ve stávající poloze, nástupiště budou ale přesunuta blíže k centru obce, tj. až za domažlické zhlaví stanice, kde bude zároveň vybudován podjezd pro frekventovanou silnici I/26. Dále následuje velkoryse navržené zdvoukolejnění a narovnání tratě na výjezdu z Holýšova až po uvedenou odbočku Dolní Kamenice. To je do určité míry překvapivé proto, že právě v tomto místě narážely už jen úvahy o přidání druhé koleje ve stávající stopě na hlasitý (a z objektivních důvodů pochopitelný) odpor místních obyvatel.

Druhým z připravovaných dvoukolejných úseků pro rychlost až 200 km/h je novostavba tratě mezi odb. Přívozec a Domažlicemi, přičemž odbočka Přívozec je situována na přeložce v úrovni výpravní budovy současné stanice Blížejov. Tato stanice bude zrušena a nástupiště nové, stejnojmenné zastávky budou situována na již dvoukolejném tělese přeložky. Ta pak pokračuje bez výraznějších umělých staveb, vyjma zářezů a nového přemostění silnice I/22, až do Domažlic.

Mezi těmito dvěma popsanými úseky, výrazně přestavěnými pro dosažení vysoké traťové rychlosti, zůstane zhruba 10 km tratě ve stávající stopě, která tak konvenčním vozidlům neumožní jízdu vyšší rychlostí než cca 100 km/h. Oproti dřívějším plánům však nezůstane zcela jednokolejná, neboť v úseku Staňkov – odb. Vránov je plánováno přidání druhé koleje – bezpochyby i proto, aby zde provoz na místní dráze Staňkov–Poběžovice neubíral z omezené kapacity hlavní tratě. Důvody pro zachování tohoto převážně jednokolejného úseku mohou ležet v jeho modelově nižším vytížení, v problémovém přidání druhé koleje ve Staňkově, či v riziku formálního znehodnocení investic, které byly v letech 2005 a 2006 vloženy za značného přispění Evropské unie do optimalizace úseku Staňkov–Blížejov. I tato část tratě však může být výhledově plně zdvoukolejněna a narovnáva dalšími přeložkami. Pro to již byly v minulosti vypracovány návrhy, které se však nedočkaly schválení.

Kolejiště domažlické stanice čeká přestavba v souvislosti se zřízením jednoho ostrovního nástupiště se třemi nástupními hranami (jedna kusá kolej je určen pro vlaky od Klatov). Další nástupiště pak bude přiléhat k výpravní budově. Nového jazykového nástupiště se dvěma nástupními hranami se dočká i zastávka Domažlice město, kam povedou z domažlické stanice rovněž dvě koleje, přičemž jedna z nich bude v zastávce ukončena zarážedlem a bude tedy sloužit zejména osobním vlakům jedoucím z Plzně právě až do zastávky situované o něco blíže centru města. I v tomto místě přitom vyvolává přidání nové koleje odpor obyvatel, přestože je pro ní dlouhodobě rezerováno místo v územním plánu. Navazující úsek za Domažlicemi již zůstávane jednokolejný, a až na drobné výjimky ve stávající stopě. Video však potvrzuje záměr vybudování nové stanice (výhybny?) Pasečnice, která má ležet mezi obcí Havlovice a odbočkou tratě 184 do Poběžovic, za níž 3. stavba končí.

modernizace modernizace

Přestože je modernizace domažlické tratě z připravovaných velkých železničních staveb v Plzeňském kraji (jako je zdvoukolejnění tratě Plzeň-Koterov – Nepomuk, modernizace tratě Plzeň–Klatovy a elektrizace tratě Klatovy – Železná Ruda) pro Správu železnic prioritou, termíny realizace se stále odsouvají. V současné době je realizace třetí stavby plánována na roky 2027–2030, což je ale spíše optimistický předpoklad.

Blíže realizaci je výstavba nové tratě Plzeň (mimo) – Chotěšov – Stod (včetně), tedy tzv. 1. stavba. I zde však došlo k oddálení prací, které jsou dnes plánovány v rozmezí let 2025 až 2028. Krajský úřad Jihočeského kraje sice 6. září loňského roku vydal územní rozhodnutí, poté co Krajský úřad Plzeňského kraje tohoto nebyl schopen pro nedostatečnou personání kapacitu, vzápětí ale přišla dvě odvolání, která jsou nyní v řešení. Současně (bohužel) s chystanou 1. stavbou je plánována i realizace druhé stavby, tedy optimalizace a elektrizace stávající tratě Plzeň (mimo) – Nýřany – Chotěšov (mimo), která získala územní rozhodnutí v květnu loňského roku. Správa železnic momentálně předpokládá stavební práce v letech 2025–2026, zároveň má probíhat i revitalizace a elektrizace místní dráhy z Nýřan do Heřmanovy Hutě.

Konečně poslední část modernizace tratě Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN, tedy 4. stavba, optimalizace a elektrizace úseku Domažlice (mimo) – st. hranice SRN, má dojít realizace v letech 2028–2030. Poněkud mlhavé pak stále zůstávají záměry německé strany na úpravy pokračující tratě do Schwandorfu. Plánována je (prakticky nezbytná) elektrizace, žádné další ambicióznější cíle, jako např. zdvoukolejnění, navýšení traťové rychlosti, či odstranění nutnosti úvratě ve Schwandorfu při cestě do Mnichova však stále oznámeny nebyly a zřejmě je už ani nelze očekávat.

Zdroje informací:
SUDOP PRAHA a.s.. Modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN, 3. stavba, úsek Stod (mimo) – Domažlice (včetně), Dokumentace vlivů záměru na životní prostředí. 2022
Informace uveřejněné na webu Správy železnic, www.spravazeleznic.cz/modernizace-trati-plzen-domazlice
Video uveřejněné Správou železnic prezentující budoucí podobu modernizoavané tratě

Rok: 2024 | 2020 | 2019 | 2018 | 2013 | 2012 | 2011 | 2009 | 2008 | 2007

© 2007-2024 Tomáš Richtr

Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.