Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
Publikováno 13.12.2009
Od neděle 13.prosince 2009 platí v celé síti SŽDC nový grafikon 2009/2010. Oproti několika předchozím rokům, kdy se změna grafikonu trati 180 příliš nedotkla, nastalo nyní několik podstatných změn, především ve vozbě a sestavách rychlíků.
I nadále jsou zachovány čtyři páry rychlíků, dva spojující Prahu s Mnichovem a dva Prahu s Norimberkem. Od nového grafikonu stanou v čelech všech párů rychlíků v úseku Plzeň hl.n. - Domažlice - Furth im Wald - Regensburg/Norimberk ,,Herkuly", tedy motorové lokomotivy řady 223 společnosti Arriva. Lokomotivy řady 223 jezdily po trati 180 již od 8.června 2009, do 13.prosince však tahaly jen čtyři rychlíky, zbývající čtyři zůstávaly v režii ,,Brejlovců" řady 754. Nasazení ,,Herkulů" na všech osm rychlíků má za následek jednak odstranění krátkého vozebního ramena Plzeň - Furth im Wald, jednak, díky odstranění přepřahání, zkrácení pobytu ve Furthu z 10 na 2 minuty.
Další změnou je samotné řazení souprav. Na páru rychlíků 351/352 Jan Hus se již nesetkáme s červenými vozy DB, nahradily je čtyři vozy společnosti Arriva - 1 klimatizovaný vůz 1.třídy a tři vozy 2.třídy. Vozy společnosti Arriva zůstávají také na páru vlaků 355/356 Albert Einstein, počet vozů byl však navýšen ze čtyř na pět, přičemž jeden je opět 1.třída s klimatizací. Zbývající dva páry rychlíků jsou stejně jako dříve sestaveny z vozů ČD, oproti minulým rokům si ale výrazně polepšily. Pár 350/353 Karel Čapek je sestaven ze tří vozů 2.třídy a jednoho klimatizovaného vozu 1.třídy, pár 354/357 Franz Kafka je sestaven z pěti vozů, přičemž klimatizován je tentokrát nejen vůz 1.třídy, ale i tři vozy 2.třídy. Vozy první třídy v českých soupravách rychlíků jsou však podle Českých Drah jen dočasnou náhradou za dnes ještě nedostatkové vozy ARmpee, tedy modernizované bistrovozy s oddílem 1.třídy. Tyto vozy, již v novém firemním nátěru ČD, by se měly v soupravách objevit 11.1.2010.
V osobní dopravě nedochází na trati 180 prakticky k žádným změnám. Odjezdy některých vlaků se posunují o dvě až tři minuty, na vlacích budou i nadále řazeny motorové vozy řad 854 a 842, na vytíženějších klasické soupravy vedené ,,brejlovcem".
Přestože nový grafikon zkvalitňuje na trati 180 dálkovou mezistátní dopravu, znamená také útlum nasazení ,,brejlovců" - lokomotiv, které jsou pro tuto trať tak typické. Aniž bych upřednostňoval dopravce České dráhy, je jisté, že pokud by nedávno zrušené výběrové řízení na provozovatele osobní dopravy na trati 180 nevyhrály, počítaly by se dnes již poslední roky provozu těchto krásných strojů na domažlické trati. Poslední rychlíky vedené ,,brejlovci" odvezly v sobotu 12.prosince stroje 754 057 (R 351 Jan Hus), 754 015 (R 350/353 Karel Čapek) a konečně 754 029 (R 356 Albert Einstein) . Právě lokomotiva 754 029 byla vůbec poslední své řady, která stanula v rámci pravidelného provozu v čele mezistátního rychlíku vedeného po trati 180. Pozornost byla však věnována především lokomotivě 754 015, která se na trati 180 dosud objevovala jen jako vzácný host. Ta byla při jízdě s R 353 na čele dokonce vyzdobena a po stranách měla připevněny ručně vyrobené cedule s textem ,,Poslední jízda do Plzně s řadou 754 ,,Brejlovec" " v českém a německém jazyce. Několik fotografií této lokomotivy z rozlučkové akce ve Furthu im Wald naleznete na této adrese.
Publikováno v září 2009
Dne 8.9.2009 vyhlásil Plzeňský kraj výběrové řízení na provozování osobní železniční dopravy na třech tratích v kraji: trati 160 Plzeň - Žatec v úseku Plzeň - Blatno, trati 180 Plzeň - Domažlice - Furth im Wald v úseku Plzeň - Domažlice - zastávka Domažlice-město a na lokální dráze 181 z Nýřan do Heřmanovy Huti. Nabídky měly být podány do 19. října a výherce měl zajišťovat osobní dopravu na uvedených tratích od začátku platnosti grafikonu 2011/2012 po dobu 15 let. Cílem bylo podle Plzeňského kraje nasazení modernějších souprav a zlevnění dopravy.
Po uplynutí termínu, kdy mělo být řízení vyhodnoceno (29.10.2009), Krajská rada Plzeňského kraje soutěž bez dalšího vysvětlování zrušila, údajně aniž by otevřela nabídky, které do předepsaného data dorazily. Kromě ČD je zaslaly také společnosti Viamont, ČSAD Jablonec a RegioJet - krajem přímo oslovená dceřinná společnost dopravce Student Agency. Jedním z důvodů zrušení výběrového řízení měl být tlak Českých Drah, s nimiž chce nyní kraj podepsat smlouvu na dalších deset let. Dopravce RegioJet se však možnosti provozovat dopravu na uvedených tratích nevzdává. Krátce po ohlášení zrušení soutěže přepracoval svou nabídku podle podmínek mimo výběrové řízení a znovu ji kraji odeslal. Zda kraj na jednání se společností přistoupí, není zatím známo.
Publikováno 28.07.2009
28.července 2009 se na trati 180 uskutečnilo několik zkušebních jízd se strojem řady ER20, tedy ,,Herkulem", který má od nového grafikonu ovládnout vozbu všech rychlíků. Nešlo však o jeden ze strojů skupiny Arriva, které již dnes pravidelně 2 páry rychlíků tahají, nýbrž lokomotivu ER20 - 2007 patřící zřejmě společnosti Siemens. Stejně tak se zkušební jízdy neprováděly v souvislosti s pravidelným nasazením těchto strojů na trati 180, ale podle Petra Šimrala pro vyzkoušení nastavení kompenzační cívky Mirel VZ 1. Zabezpečovač Mirel totiž umožní schválení těchto lokomotiv v Maďarsku a zvýšení jejich rychlosti v ČR ze 100 na 140 km/h, což sice nebude využito na trati 180, ale lokomotivy se tak stávají ještě atraktivnější pro případné zájemce o koupi. Zkušební jízdy se uskutečnily v mezistaničním úseku Staňkov - Blížejov, přičemž se stroj bez zátěže vydal dvakrát ze Staňkova do Blížejova a zpět. Celou akci provázelo nepřívětivé počasí, což zkouškám nevadilo, bohužel ale poznamenalo mé následující fotografie:
Publikováno 10.06.2009
Již delší dobu uvažované nasazení lokomotiv řady 223 pronajímaných společností Vogtlandbahn (VBG) ze skupiny Arriva od firmy Angel Trains Cargo na vozbu rychlíků mezi Plzní a Furthem im Wald se pomalu stává skutečností. Na dva páry rychlíků měly být ,,Herkulové" nasazeni od druhé změny grafikonu 14.6.2009, ve skutečnosti se tak ale stalo již o týden dříve, 8.června 2009. Prozatím se tak děje přednostně z důvodu zácviku strojvedoucích a nasazení lokomotiv tak ještě nemusí být zcela pravidelné. Od nového grafikonu 2009/2010 by ale ,,Herkulové" měly pravidelně tahat všechny čtyři páry rychlíků, které pro trati 180 jezdí. Tak jako skončí na rychlících nasazování ,,brejlovců" DKV Plzeň, skončí také složení některých souprav z červených vozů DB, neboť dva páry rychlíků by měly tvořit soupravy vozů ČD a zbylé dva páry soupravy vozů VBG v nátěru Alex. ,,Brejlovcům", tolik typickým právě pro trať 180, tak od nového grafikonu zbude pouze vozba osobních vlaků, i zde se však vznáší hrozba uskutečnění dalšího z dlouholetých plánů - totiž nasazení motorových jednotek typu desiro na osobní vlaky. Doufejme, že se to v blízké době nepodaří.
Nasazení ,,Herkulů" od 8.6.2009:
1.oběh: 355 Schwandorf-Plzeň, 352 Plzeň-Furth, 356 Furth-Schwandorf
2.oběh: 357 Scwandorf-Plzeň, 354 Plzeň-Schwandorf
Publikováno v březnu 2009
Ve dnech 3. a 4. března 2009 se na trati 180 znovu objevil ,,Herkules", tentokrát stroj 223 063 společnosti Arriva a to na několika mezistátních rychlících mezi Plzní a pravděpodobně Furthem im Wald. Údajně se jednalo o zkušební jízdy za účelem výpočtu spotřeby pohonných hmot v tomto turnusu. O nasazení ,,Herkulů" na mezistátní vlaky z Německa do Plzně se uvažuje již delší dobu a tato jízda také nebyla první, je tedy možné, že se v blízké době dočkáme pravidelného nasazení těchto strojů na úkor plzeňských ,,brejlovců" řady 754.
Následující fotografie pořídili dopoledne 4.března v Plzni na hlavním nádraží Jiří Lepič, kousek za Plzní Vladimír B. a poslední dvě fotografie v Domažlicích Jan Tauber. Za poskytnutí fotek děkuji.
Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© 2007-2024 Tomáš Richtr
Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.