Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
Publikováno 14.12.2015, aktualizováno 9.1.2016
Grafikon vlakové dopravy 2015/2016 vstoupil v platnost 13.prosince a s ním přišla jedna významná změna. Zatímco na rameni Plzeň-Domažlice krom drobných časových posunů v odjezdech vlaků k žádným změnám nedochází, na podstatně méně vytíženém rameni Domažlice - Furth im Wald se mění časová poloha vlaků i hnací vozidla. Dosavadní dva páry vlaků pendlujících mezi městy Domažlice a Furth im Wald a zajišťované vozem řady 810 byly totiž nahrazeny prodloužením dvou párů německých osobních vlaků Schwandorf - Furth im Wald až do Domažlic. Dopravcem na české straně zůstávají České dráhy, na německé straně je to společnost Regental Bahnbetriebs GmbH pod značkou Oberpfalzbahn, která také zajišťuje vozbu vlaků svými motorovými vozy typu Stadler RegioShuttle RS1 označnými řadou 650. V souvislosti s uvedenou změnou se na české straně výrazně posouvají časy odjezdů těchto vlaků, přestože koncepce jednoho dopoledního a jednoho odpoledního páru zůstává zachována. Prodloužení německých vlaků do Domažlic je jistě logický krok a nasazení modernějších vozidel může být příjemnou změnou, na minimálním využívání těchto spojů na českém území to ale zřejmě nic nezmění.
Publikováno 25.08.2015
Na víkend 12. a 13. září 2015 připravili členové plzeňského sdružení Iron Monument Club mohutnou akci pro veřejnost, která odstartuje v Plzeňském kraji unikátní projekt. Tím projektem je provozování muzeální dráhy pro veřejnost na tři kilometry dlouhé vlečce z Nýřan do bývalého dolu Ziegler, dnes areálu Dioss a.s., a zmíněnou víkendovou akcí je slavnostní zahájení provozu s bohatým doprovodným programem a jízdami nostalgických vlaků v celém okolí Nýřan.
Vlečka z Nýřan do dolu Ziegler byla uvedena do provozu v roce 1865, nedlouho po otevření tratě Plzeň - Domažlice - Furth im Wald v roce 1861 (více o historii vlečky). V té době vznikala v okolí Nýřan celá řada normálně rozchodných i úzkorozchodných vleček, které propojovaly četné existující či nově vznikající hlubinné šachty pro těžbu černého uhlí a sloužily k odvozu vytěženého uhlí do železáren v Nýřanech a Heřmanově Huti. Po ukončení těžby areál nezanikl, ale postupně zde byla zavedena muniční výroba a v roce 1953 dostal podnik nové jméno Tesla Nýřany, přičemž se orientoval na elektronickou a později telekomunikační výrobu. V roce 1991 vznikla z Tesly společnost Dioss, která zde působí jako akciová společnost dodnes. Po celou dobu až do října 1994 byla využívána také železniční vlečka, mezi lety 1920 a 1994 zde dokonce existovala i vlečková osobní doprava, jejíž připomínkou jsou dosud existující nástupiště.
I přes dvacetiletou absenci provozu zůstala vlečka ve velké míře zachována do dnešních dnů, což nakonec vyústilo v záměr prosperující společnosti Dioss a.s. na obnovení vlečkové dopravy. Překvapivě však neuvažuje pouze o nákladní dopravě, ale jako první se rozhodla podpořit vznik muzeální dráhy pro veřejnost. Oslovila proto spolek IMC Plzeň, čímž vznikl partnerský svazek obou organizací a myšlenka obnovení železniční vlečky pro potřeby provozu historických kolejových vozidel se začala realizovat. Během roku 2015 byly provedeny nutné opravy vlečky, takže v současné době je celá trať z Nýřan k areálu Dioss sjízdná rychlostí 40 km/h, vlečkovými předpisy však bude omezena na 20 km/h. Zahájením provozu muzeální dráhy bude dokončena druhá fáze obnovení vlečky, v následující fázi by měla být obnovena i nákladní doprava pro potřeby společnosti. Původní koncové rozvětvení kolejiště se bohužel nedochovalo, do areálu Dioss vede jedna kusá kolej, druhá kusá kolej končí v oblouku před podnikem. Během slavnostního otevření dráhy budou vlaky zajíždět až do podniku a cestující se zde budou moci pohybovat v rámci dne otevřených dveří. Mimo tento den budou však osobní vlaky zastavovat před Diossem.
Jedním z hlavních lákadel otevírané muzeální dráhy bude průmyslová parní lokomotiva řady 313.9 (CS 400) z roku 1957. Tato lokomotiva je majetkem spolku IMC Plzeň, který ji jako neprovozní získal v roce 1992. V současné době vrcholí práce na jejím znovuzprovoznění, tak aby se mohla veřejnosti představit na trati již o víkendu 12. a 13. září. Nemožnost objetí soupravy vlaku lokomotivou v areálu Dioss bude řešena přidáním dieselové lokomotivy T211.042 na druhý konec soupravy, nebo později sunutím vlaku. Dosud nedořešeným detailem je deponování parní lokomotivy mezi jednotlivými akcemi. Společnost Dioss uvažuje o vybudování výtopny ve svém areálu, dále se nabízí plzeňské DKV a mimo to jedná IMC o možnosti pronájmu výtopny v Nýřanech.
Po slavnostním otevření muzeální dráhy plánuje spolek IMC celou řadu dalších aktivit. Nejen provozování nostalgických vlaků v rámci celé řady tématických i individuálních akcí, ale také další obnovu infrastruktury, zejména původních zastávek, tak aby měla trať v konečné fázi dvě stanice a tři zastávky. V plánu je také instalace mechanických návěstidel a mechanických závor, které se v současné době snaží IMC získat od SŽDC. V neposlední řadě navázalo sdružení IMC spolupráci s nově vzniklým Historicko-hornickým spolkem ZUD, se kterým chystají další akce. Muzejní trať a akce s ní spojené by se tak měly stát významným a lákavým turistickým cílem v západních Čechách. Přejme Iron Monument Clubu, ať se jejich plán, a plán společnosti Dioss a.s., maximálně vydaří.
Slavnostní otevření muzeální dráhy se koná po oba víkendové dny 12. a 13.září 2015, akce bude spojena také s oslavami výročí vzniku tratě z Nýřan do Heřmanovy Huti. Podrobné informace pro veřejnost najdete na webu IMC Plzeň, včetně jízdního řádu zvláštních vlaků a rozpisu doprovodného programu.
Zdroje: vyjádření p. Roberta Kučery, jednatele IMC, IMC Plzeň, DIOSS NÝŘANY a.s.
K tomuto článku nebyly zatím vloženy žádné komentáře.
Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© 2007-2024 Tomáš Richtr
Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.