Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
Publikováno 15.12.2013
S nedělí 15.prosince 2013 vstupuje na síti Správy železniční dopravní cesty v platnost nový grafikon vlakové dopravy pro rok 2014. Na rozdíl od minulého roku, přináší tentokrát na trati 180 několik změn a novinek, přičemž ty nejvýraznější se týkají osobních vlaků. Pojďme se nyní na tyto změny podívat podrobněji.
Vzhledem k dostatku motorových jednotek řady 844 dochází k dalšímu úbytku osobních vlaků sestavených z klasických souprav, tedy z lokomotivy řady 754 a přípojných vozů, a to zřejmě na pouhé dva páry vlaků - ranní 7403 a 7407 a odpolední 7412 a 7414 (dříve 7416 a 7418). Jak vidíte, dochází rovněž k přečíslování mnohých vlaků, přestože rozsah osobní dopravy zůstává v úseku Plzeň-Domažlice zachován. Co se však mění jsou časy příjezdů a odjezdů, někde sice jen o pár minut, jinde však i o více jak čtvrt hodiny - například u vlaku 7419 odjíždějícího z Domažlic po půl čtvrté odpoledne. Samostatnou kapitolou je pak zrušení vlaku 7414 do Domažlic s odjezdem z Plzně ve 12:09 a jeho nahrazení novým vlakem 7410 s odjezdem z Plzně o hodinu později, tedy ve 13:10, naopak odjezd osobního vlaku 7442 Plzeň-Nýřany byl posunut z 13:09 o hodinu zpět, tedy na 12:10. Ke stejné situaci došlo i v opačném směru, kde si časové polohy prohodily vlaky 7415 (o hodinu později) a 7443 (o hodinu dříve). Dále byla u některých vlaků změněna omezení jízdy, jako jízda pouze v pracovní dny a podobně, před cestou se tedy rozhodně vyplatí nový jízdní řád pozorně prozkoumat. Příjemnou změnou je sjednocení odjezdů z Plzně, odkud drtivá většina vlaků odjíždí vždy 10 minut po příslušné celé hodině, výjimkou jsou jen vlaky 7414 a 7426. Bohužel je však Plzeň jediné místo, kde byl takový takt vytvořen, během další cesty se časy jednotlivých vlaků více či méně rozcházejí a jakékoliv sjednocení odjezdů na konkrétní minutu postrádají také všechny vlaky v opačném směru, což je samozřejmě dáno jedinou traťovou kolejí a nutností křižování vlaků ve stanicích. Zklamání přinesl bohužel nový grafikon v otázce zajíždění osobních vlaků od a do Plzně na zastávku Domažlice-město. Mají na ni zajíždět pouhé dva osobní vlaky z Plzně (7400 a 7408) a dokonce jen jeden vlak odtud do Plzně odjíždí (7409). Výrazného omezení osobních vlaků ostatně doznalo celé rameno Domažlice-Furth im Wald, a to z původních šesti párů vlaků na pouhé dva.
Klidnější, avšak úsměvná situace panuje okolo mezistátních expresů. Jejich množství, cíl cesty i časové polohy zůstávají nezměněny, co se však opět mění, je číslování jednotlivých spojů. Odpovědní lidé jako by se nemohli dohodnout co je nejlepší a potřebovali zkoušet stále nové varianty. V následující tabulce jsou pro zajímavost uvedena čísla jednotlivých vlaků od grafikonu 2007/2008, kdy byly místo tří rychlíků zavedeny čtyři a jednotlivé páry vlaků dostaly svá jména, která si drží dodnes:
-- | GVD 2007/2008 | GVD 2008/2009 | GVD 2009/2010 lok. řady 223 | GVD 2010/2011 změna R na Ex | GVD 2011/2012 | GVD 2012/2013 vše z/do Mnich. | GVD 2013/2014 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Karel Čapek Pha-Nmb-Pha | 450 / 453 | 350 / 353 | 350 / 353 | 350 / 353 | 350 / 353 | 350 / 353 | 356 / 355 |
Franz Kafka Pha-Mnch-Pha | 454 / 457 | 354 / 357 | 354 / 357 | 354 / 357 | 352 / 351 | 352 / 351 | 354 / 357 |
Jan Hus Nmb-Pha-Nmb | 451 / 452 | 351 / 352 | 351 / 352 | 351 / 352 | 357 / 354 | 357 / 354 | 351 / 352 |
Albert Einstein Mnch-Pha-Mnch | 455 / 456 | 355 / 356 | 355 / 356 | 355 / 356 | 355 / 356 | 355 / 356 | 353 / 350 |
V textech uveřejňovaných ke změnám grafikonu se obvykle nezmiňuji o nákladní dopravě, neboť nemám žádné hodnověrné zdroje informací k porovnávání zaváděných změn a srovnání se skutečností. Letos však mohu udělat výjimku v podobě oznámení o ukončení provozu páru vlaků Pn45330/45331 ČD Cargo, které přepravovaly různé jednotlivé vozy mezi uzlovými stanicemi na trase z Plzně do Furthu a dále do Německa (Norimberka) a zpět. Doby kdy seřaďovací nádraží praskala ve švech a podstatná část vlaků byla sestavena právě z jednotlivých vozových zásilek jsou dávno pryč a nyní tedy končí provoz těchto pravidelně jezdících vlaků i na trati 180. Zbývající přeprava vozů mezi Plzní a Německem se údajně přesune na trať 170 přes Cheb a Domažlice budou zřejmě obsluhovány nárazově podle potřeby. Nadále zůstává naštěstí poměrně silná přeprava ucelených nákladních vlaků, ať už jde o převoz automobilů či uhlí dopravcem ČD Cargo, kontejnerové vlaky dopravce METRANS Rail nebo vlaky s koksem dopravce Advanced World Transport. Vzhledem k tomu, že s novým grafikonem rovněž končí noční výluka služby dopravních zaměstnanců ve všech zbývajících stanicích trati 180, budou však některé ze zmíněných nákladních vlaků jezdit především přes noc.
Publikováno 17.11.2013
V uplynulém týdnu se v čele několika osobních vlaků mezi Plzní a Domažlicemi objevili dva ,,brejlovci" ve zcela odlišném barevném schématu, než mají běžně nasazované plzeňské lokomotivy. Šlo o stroje 754 078 a 754 044 v červeném nátěru se širokým žlutým pruhem okolo celé lokomotivy. V následujícím textu jsou shrnuty důvody nasazení těchto strojů na domažlickou trať.
Lokomotiva 754 078 se do Plzně dostala koncem října z Českých Budějovic. Důvod jejího příjezdu neznám, zřejmě však nepůjde o mimořádnou zajížďku, neboť se zatím do Českých Budějovic nevrátila. Od svého příchodu zavítala párkrát do Klatov a v úterý 12.listopadu 2013 se podívala také do Domažlic, kam odvezla osobní vlak 7418.
Zcela jiná situace panuje okolo příchodu ,,brejlovce" 754 044, jeho přítomnosti v Plzni souvisí s neschopností či nedostatkem elektrických lokomotiv řady 362 a 363, které obsluhují trať 170 Praha-Plzeň-Cheb. Na této trati není ani za běžného stavu vzácností vidět v čele osobního vlaku nebo rychlíku motorovou lokomotivu - některého z plzeňských ,,brejlovců". Občas však dojde k mimořádným situacím, kdy se o vozbu vlaků mezi Prahou a Plzní musí vedle plzeňských ,,brejlovců" postarat i několik lokomotiv řady 754 z Prahy. Tak tomu bylo například po bouři na přelomu července a srpna letošního roku, kdy bylo trakční vedení poškozeno popadanými stromy. A podobná situace nastala z mě né přesně známých důvodů také nyní - v půli listopadu, jen s tím rozdílem, že elektrický provoz není zcela přerušen, nýbrž narušen nedostatkem elektrických lokomotiv. Nasazení většího počtu plzeňských ,,čtyřek" na pražskou trať se poté projevuje také v dopravě osobních vlaků na trati 180. Po zmíněné bouři uprostřed léta mohly být vzhledem k nižší frekvenci cestujících nasazeny na dva odpolední osobní vlaky z Plzně do Domažlic motorové vozy řady 843 s přípojnými vozy. Nyní však musí být do čela šestivozových vlaků nasazena velká lokomotiva a ve čtvrtek 14.listopadu a v pátek 15.listopadu tak byl na spoje 7416 nasazen právě ,,brejlovec" 754 044, který do Plzně krátce předtím přivezl rychlík z Prahy.
Zda budou tyto ,,exotické" stroje nasazovány do provozu na trati 180 i nadále nelze odhadnout. Situace na trati do Prahy se může vrátit k normálnímu stavu nebo může pokračovat současná krize. V takovém případě by se v provozu do Domažlic mohl teoreticky některý ze zmíněných ,,brejlovců" objevit znovu, mohl by být nasazen také zcela jiný pražský stroj. V případě lokomotivy 754 078 pak i po skončení problémů se stroji 362/363 záleží především na jejím dalším setrvání v Plzni.
Publikováno 4.6.2013, aktualizováno 5.6.2013
Po příchodu motorových jednotek řady 844 a nedávno provedené rekonstrukci zastávky Domažlice-město začíná být nyní realizován plán na zajíždění osobních vlaků od Plzně až do zmíněné zastávky, která je lépe situována vůči centru města než hlavní nádraží. Ve středu 5.6. se koná symbolické slavnostní otevření zrekonstruované zastávky a po její definitivní kolaudaci začnou na zastávku zajíždět některé pravidelné vlaky z Plzně. Množství vlaků bude sice více než skromné, ale to je dáno především současnou podobou grafikonu, která se zajížděním vlaků od Plzně na zastávku ještě nepočítala, a pak také řazením souprav, kdy nejvyužívanější vlaky stále zajišťují klasické soupravy, které nemohou v zastávce měnit směr jízdy. Pravděpodobně od července tak bude na zastávku denně zajíždět spoj 7414, v pracovní dny také spoj 7402 a o víkendu vlak 7420. ,,Žraloci" zůstanou po příjezdu stát na zastávce asi 11 minut, během kterých se strojvedoucí přesune na opačné stanoviště, a poté se souprava jako veřejný osobní vlak vrací zpět na domažlické hlavní nádraží. Množství vlaků zajíždějících na zastávku se bude do budoucna zvyšovat se začátkem platnosti nového grafikonu a případným zavedením nového konceptu osobní dopravy na trati 180.
9.2.2014 15:43
ALex
NA to, kolik milionů oprava zastávky stála, tam zajíždí žalostně málo přímých spojů, umocněných zrušením většiny lokálek do Furthu. Další nekoncepčnost Českých drah.
10.4.2014 12:39
p. Macht
Je skoro rok po rekonstrukci zastávky Domažlice město, a já jako majitel režijky (in karty), využívám tuhle zastávku každý týden. Nevšiml jsem si však, že by vlaky od Plzně pokračovali do stanice Domažlice město. Proto bych se rád zeptal, kdy tomu konečně tak bude. Je mi 22 a jsem přesvědčen, že 80% mích vrstevníků, které znám, a využívají služeb českých drah, by tohle prodloužení trasy uvítali. děkuji za brzkou dopověd. :)
Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© 2007-2024 Tomáš Richtr
Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.