Datum | Název akce | Trasa vlaku | Složení soupravy | Poznámka |
---|---|---|---|---|
10.8.–11.8.2024 | Šlechtičnou na Chodské slavnosti | Plzeň – Domažlice – Česká Kubice a Domažlice–Kdyně | Parní lokomotiva 475.111 IMC | Vizte plakát s jízdním řádem a ceník jízdného |
Zobrazit články z roku: | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 |
Publikováno 12.5.2013, aktualizováno 11.10.2013
Na rok 2013 byly na rozdíl od předchozích let naplánovány dva průjezdy Orient Expressu na jaře a jeden na podzim. Přestože poprvé projel vlak po domažlické trati až v sobotu čtvrtého května, den provázelo spíše aprílové počasí - dopoledne dusno a slunečno, k pozdnímu odpoledni se však mnohde zatáhlo a přehnal se i déšť. Stejně jako loni na podzim ani tentokrát se Orient Expressu nevyhnuly potíže - ve stanici Holoubkov na trati z Prahy do Plzně nastaly pravděpodobně problémy s trakčním vedením, díky kterým nebyla lokomotiva 363 076 schopna dotáhnout vlak do Plzně. V Plzni připravené dvojče ,,brejlovců" 754 057 + 059 proto odjelo do Holoubkova a vlak i s elektrickou lokomotivou dotáhlo do Plzně, čímž Orient Express nabral asi třičtvrtěhodinové zpoždění. Díky tomu projížděl známým chotiměřským obloukem, kde jsem na něj čekal, právě v době, kdy se zde strhla průtrž mračen.
Druhý jarní průjezd se uskutečnil 8.června, tentokrát se Venice Simplon-Orient-Expressu všechny potíže vyhnuly a dvojice ,,brejlovců" ve stejném složení jako minule - tedy vlaková 754 057 a přípřežní 059 - jej z Plzně do Furthu dovezla včas dle jízdního řádu.
Pozice lokomotiv 754 057 a 059 v čele Orient Expressu nebyla ohrožena ani při třetím a posledním letošním průjezdu vlaku po trati 180, který se uskutečnil první říjnovou sobotu, tedy 5.10.2013. Venice Simplon-Orient-Express byl tentokrát sestaven jen ze 16 vozů místo obvyklých 17, což však na první pohled nebylo vůbec znát. Celou trasu z Plzně do Furthu im Wald absolvoval vlak pod zataženou podzimní oblohou, jinak však stejně jako minule bez jakýchkoliv problémů.
Publikováno 11.10.2013
V souvislosti se začátkem školního roku uspořádal o víkendu 14. a 15.září plzeňský Iron Monument Club letos již do třetice hvězdicové parní jízdy v okolí Plzně, během kterých zavítal parní vlak vedený šlechtičnou 475.111 v neděli dopoledne také do Stoda. Parní jízdy byly samozřejmě určeny především pro děti a byly na všech trasách doplněny doprovodným programem zahrnujícím ukázky funkce a údržby parní lokomotivy a také soutěží o volnou jízdenku na nostalgické vlaky IMC pro rok 2014. Na rozdíl od předchozích dvou jízd do Stoda bylo tentokrát centrum akce soustředěno v chotěšovské zastávce, parní vlak ale pochopitelně musel dojet až do Stoda, kde došlo k přepřažení lokomotivy, a i zde se tedy soustředilo nemálo diváků. ,,Šlechtična" bohužel opět vyjela bez usměrňovačů kouře a s cedulí lokomotivy 475.105, na rozdíl od minule však v netradičním otočení tendrem k Domažlicím, čímž mě i další fotografy mírně zaskočila.
K tomuto článku nebyly zatím vloženy žádné komentáře.
Publikováno 13.9.2013
Přestože bylo na víkend 10. a 11.srpna hlášeno nepříznivé počasí, skutečnost byla zcela odlišná a Chodské slavnosti v Domažlicích i Skolení draka v německém Furthu im Wald se v tomto ohledu nečekaně povedly. Díky příznivému počasí se velkému zájmu těšily i tradiční parní vlaky, které po oba víkendové dny mezi městy pendlovaly. Do jejich čela se po loňské přestávce znovu postavila šlechtična 475.111, která však stále jezdí pod ,,falešnou identitou" jako lokomotiva 475.105 a bez nasazených usměrňovačů kouře. Přestože mnozí fotografové jsou již tímto vzhledem lokomotivy mírně ,,otráveni", bylo jich kolem kolejí opět velké množství, na čemž měli samozřejmě vedle Čechů velkou zásluhu také Němci. Pro pořadatele vlaků je však důležitější neklesající zájem veřejnosti o svezení parními vlaky, který je spolu s prodlouženou provozuschopností ,,šlechtičny" příslibem neměnného opakování akce i v dalších letech.
Publikováno 13.9.2013
Neuplynul ani měsíc od (mimo počasí) veskrze povedené akce parních jízd v okolí Plzně při příležitosti Slavností svobody a plzeňský Iron monument club už zorganizoval další výjezd jejich znovuzprovozněné parní lokomotivy, a to v podobném schématu jako jízdy 11. a 12.května a nazvaný jako Dětský parní vlak. Stejně jako tehdy zamířila i tentokrát - v sobotu 15.června - historická souprava nejprve z Plzně do Stoda a zpět a poté následovaly jízdy po dalších tratích v okolí Plzně. Lokomotiva vyjela opět pod označením 475.105, naopak vzhledem k prokázání spolehlivosti stroje během květnových jízd již bez další ,,záchranné" lokomotivy, jakou byl v květnu ,,tranzistor" 742 397. Na rozdíl od minule přálo tentokrát pořadatelům i počasí, takže lze hovořit o další úspěšné akci a prezentaci znovuzprovozněné ,,šlechtičny".
Publikováno 12.5.2013
Psalo se 17.září 2011, když se v rámci blížících se oslav 150 let trati Plzeň-Furth im Wald naposledy před propadnutím technické způsobilosti kotle proháněla po domažlické trati ,,šlechtična" 475.111 plzeňského Iron Monument Clubu. Technická způsobilost kotle lokomotivně definitivně skončila 24.října 2011 a nikdo v té době netušil, kdy se opět rozlehne krajinou zvuk její píšťaly. Přestože klub v té době neměl k dispozici částku 2,5 milionu korun, která byla pro nutnou opravu kotle potřeba, první fáze opravy, totiž demontáž lokomotivy, byla zahájena prakticky ihned. Klubu se pomalu dařilo shánět finanční prostředky, mimo jiné prostřednictvím veřejné finanční sbírky, a tak mohly práce na opravě ,,šlechtičny" pokračovat. Nakonec, po pouhém roku a půl, byla oprava kotle dokončena a na 4.květen 2013 byly naplánovány první parní jízdy v okolí Plzně u příležitosti právě probíhajících Slavností svobody. V závěru prací došlo bohužel k drobnému zpoždění, takže termín prvních jízd musel být na poslední chvíli o týden posunut, konečně 11.května však lokomotiva opět vyjela v čele zvláštních parních vlaků a její první cesta mířila opět na domažlickou trať, konkrétně v dopoledních hodinách vyrazila z Plzně do Stoda a zpět. Odpoledne se vlak vydal z Plzně přes Rokycany do Mirošova a v pozdních večerních hodinách pak na noční jízdu do Plas. V neděli se lokomotiva předvedla v úseku Plzeň-Blovice na trati 190 a hvězdicové jízdy v okolí Plzně zakončila odpoledne návštěvou Stříbra.
Pravděpodobně v souvislosti s kompletací lokomotivy, která jízdám předcházela, vymyslel navíc plzeňský IMC netradiční zpestření: lokomotiva vyjela o víkendu bez usměrňovačů kouře a s tabulkami nesoucími číslo 475.105, pro připomenutí skutečné lokomotivy inventárního čísla 105, která v roce 1947 opustila brány výrobního závodu právě v provedení bez usměrňovačů kouře. Na lokomotivu tak jak ji známe si tedy budeme muset počkat na příští akci, každopádně i v sobotu vypadala ,,šlechtična" nádherně a právem ji obdivovalo množství fanoušků i cestujících zvláštních vlaků, kteří čtyři osobní vozy - pokud mohu zvnějšku posoudit - docela slušně obsadili. Soupravě vlaku byl dán na postrk ,,tranzistor" 742 397 dopravce ČD Cargo, pravděpodobně z důvodu případného výskytu komplikací vzhledem k tomu, že šlo o první jízdu ,,šlechtičny" po náročné opravě.
Zobrazit články z roku: | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 |
© 2007-2024 Tomáš Richtr
Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.