Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
Publikováno 12.12.2020
Jako každým rokem i letos dochází v půli prosince ke změnám jízdních řádů, pojďme tedy shrnout plánovanou podobu provozu na domažlické trati od neděle 13.prosince 2020. K žádným zásadním novinkám nedochází, objem osobní dopravy zůstává s nástupem nového grafikonu beze změn – některé redukce popsané dále vstoupily totiž v platnost již se změnou předchozího grafikonu v červnu 2020. Tu a tam dochází k minutovým posunům v odjezdech vlaků, večerní Os 7429 nově přijíždí do Plzně o 17 minut dříve, čímž se dostal do taktu s ostatními vlaky přijíždějícími do krajské metropole. Některé spoje, které dosud zcela projížděly zastávky Dolní Kamenice a Milavče, zde nově zastaví na požádání, zatímco některé jiné vlaky, které zde dříve stavěly (na požádání) vždy, zastaví nově jen některé dny v týdnu. Tyto nenápadné změny nutí cestující k obezřetnosti a v konečném důsledku nejspíš snižují jejich ochotu k cestování vlakem.
Počet mezistátních expresů zůstává i přes propad objemu přeshraničního cestování stejný, tj. sedm páru vlaků relace Praha–Mnichov. Zachováno bylo i jejich zastavování v Holýšově a čtyři páry víkendových přípojných vlaků z/do Poběžovic, zavedené poprvé v předchozím grafikonu. Naopak jediný pár těchto přípojných vlaků jezdící v pracovní dny už zaveden není, k jeho zrušení však došlo již v červnu 2020. Zmíněná změna grafikonu znamenala také zrušení dvou párů osobních vlaků mezi Domažlicemi a Furth im Waldem (resp. Schwandorfem) v pracovní dny, takže cestující je mohli využívat jen o sobotách a nedělích. Také tato redukce přetrvala i v novém grafikonu a je možné, že pro nízkou poptávku už nebude celotýdenní vozba obnovena vůbec, ani po úplném zažehnání epidemiologické krize.
Neveselý je pohled na plánované objemy nákladní dopravy. Z grafikonu zmizel i jediný zbývající pár průběžných nákladních vlaků 48330/48329 sloužící pro přepravu automobilů do německého Kelheimu. Tato skutečnost pouze odráží reálný stav, neboť poslední autovlak do Německa jel už 26.ledna 2020 a zpáteční prázdná souprava pak o den později. Samozřejmě to neznamená konec nákladní dopravy na domažlické trati. V grafikonu stále zůstává zakreslen pravidelně jezdící pár kontejnerových vlaků 61200/61201 z Prahy–Uhříměvsi do Nýřan a pár manipulačních vlaků 87701/87700, které zajišťují spojení Plzně se stanicemi na trati včetně obsluhy celého Domažlicka. Část trati mezi Plzní a Staňkovem využívají vlaky směřující pro štěrk do Poběžovic, vedené obvykle (nikoliv však výhradně) pod hlavičkou TSS Cargo. A samozřejmě slouží trať 180 i nadále různým uceleným přepravám mezi ČR a Německem, a to v režii různých dopravců – kromě ČD Cargo také IDS Cargo, RailTransport-Stift a dalších. Všechny tyto vlaky jsou ale zaváděny jednorázově, podle momentální potřeby, a zrušením posledního pravidelného, i když v reálu nahodile jezdícího páru vlaků, navíc v případě spoje 48330 té nejvyšší kategorie Nex, přišla trať o pomyslnou prestiž a v určitém smyslu i o jeden z argumentů pro chystanou modernizaci. Snad právě tato modernizace, spojená s elektrizací a výrazným zvýšením kapacity trati, stejně jako aktuální práce směřující k mírnému zvýšení kapacity mezi Prahou a Berounem, tento trend v budoucnu zvrátí a využití přechodu Česká Kubice – Furth im Wald zase vzroste.
Publikováno 19.01.2020
Projekt Pohled z vlaku, spolurealizovaný společností České dráhy, nabízí železničním nadšencům možnost virtuální projížďky po mnoha tratích České republiky. Standardem je nejen možnost volby z několika kamer snímajících trať a práci strojvedoucího, ale také zobrazení aktuální rychlosti vlaku, jeho polohy na mapě a informace o právě míjených návěstech nebo zajímavých bodech na trase. Před pár dny zveřejnil tvůrčí tým další díl, který je tentokrát věnován právě trati 180. Videa byla natočena v září 2019 z vlaku Ex362, tedy expresu Praha–Mnichov, který vyráží z Plzně v sedm ráno vedený německou lokomotivou řady 223. Natočen je průjezd celou tratí až do německého Furth im Waldu, a to z čela vlaku a jednoho z vozů, a nechybí ani tradiční pohled na stanoviště. Video je o to atraktivnější, že podobný kontinuální pohled na domažlickou trať očima strojvedoucího dosud na internetu k dispozici nebyl. Navíc se i do budoucna může jednat o velmi cenný záznam současné podoby trati, která nejspíš dozná v tomto desetiletí výrazných změn. Pohled z vlaku na domažlickou trať si můžete užít na webu pohledzvlaku.cz.
K tomuto článku nebyly zatím vloženy žádné komentáře.
Rok: 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007
© 2007-2024 Tomáš Richtr
Optimalizováno pro rozlišení 1024 x 768 px a vyšší.